Het pedagogische en didactische klimaat
Op de Martin Luther Kingschool zetten wij in op een helder en consequent pedagogisch en didactisch klimaat. De rollen en de verantwoordelijkheden van de verschillende geledingen – kinderen, ouders en teamleden – zijn duidelijk van elkaar onderscheiden, waardoor een rustig, veilig en daarmee productief schoolklimaat is ontstaan.
Wij hebben een aantal jaar gelden de pedagogische methode PBS (Positive Behavior Support) ingevoerd. In de loop van de tijd blijven onze teamleden ten alle tijde bijgeschoold en zorgen we er voor dat nieuwe leerkrachten, die ons team komen versterken, vanaf de eerste werkdag kunnen werken met PBS.
Op de Martin Luther Kingschool ligt veel nadruk op vakdidactisch handelen. Onze leerkrachten geven op verschillende niveaus les, waarbij gebruik gemaakt wordt van toepasselijke elementen ut de methodiek ‘Teach Like a Champion’.
De doorgaande lijn van peuters naar kleuters
Aan de school is een VVE-voorziening (Voor- en Vroegschoolse Educatie) verbonden, waardoor er een doorgaande lijn is van voor-, en vroeg schoolonderwijs naar het kleuterbouwonderwijs. In samenwerking met de collega’s van de voorschool/peuterspeelzaal ‘De Woelwatertjes’ zijn er afspraken gemaakt over periodieke samenwerking binnen thema’s.
De intern begeleider heeft een belangrijke taak in de vroeg-signalering van de onderwijsbehoefte van peuters die de overstap maken naar de basisschool. Er vindt ook altijd een intakegesprek met de ouders, het kind en de directie plaats, vóórdat de leerling gaat starten in groep 1.
Tevens is er veel aandacht voor de doorgaande lijn van de kleuterbouw (groep 1 en 2) naar de onderbouw (groep 3).
Onze kleuterbouwleerkrachten hebben een sterke onderwijsvisie over kleuteronderwijs.
Leerlingen eigenaar leerproces en de resultaten
In schooljaar 2019-2020 is de school overgestapt naar een nieuwe wijze van leerlingen volgen: formatief in plaats van summatief. De vordering van onze leerlingen worden bijgehouden op de doorgaande lijn naar 1F/2F/1S. Om dit goed te kunnen doen, zijn we overgestapt op LOVS IEP (Leerling Onderwijs Volg Systeem Inzich Eigen Profiel). De eindtoets werd al afgenomen middels de IEP, vanaf januari 2020 ook de M- en de E-toetsen. (M = Middentoets en E = Eindtoets, gedurende het schooljaar)
Zoals de naam van dit leerlingvolgsysteem al doet vermoeden, is het doel leerlingen inzicht te geven in waar zij staan in hun leerproces naar de functioneringsniveaus die nodig zijn om te kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs dat bij ze past.
Een kind bestaat niet alleen uit een brein, daarom worden “hart” en “handen” ook gemeten: een toets die leerlingen invullen waardoor hun sociaal-emotionele ontwikkeling alsmede hun gevoel van veiligheid worden gemeten. Om het beeld compleet te maken, zal vanaf volgend schooljaar het kindportfolio worden geïntroduceerd. Dit portfolio wordt in de loop van het schooljaar door het kind zelf gevuld.